CREMONA Luby (Strunal)

Strunal Schönbach s.r.o.

byl posledním výrobcem smyčcových nástrojů a kytar se sídlem v Lubech v České republice. Strunal byl ve své současné firemní struktuře, která vznikla v roce 1992, pokračovatelem (resp. nástupcem) akciové společnosti CREMONA, která byla založena v Schönbachu v Československu v roce 1922. V roce 1946, po druhé světové válce, bylo v Lubech založeno družstvo Cremona (jak bylo po druhé světové válce přejmenováno).

Historie
Po druhé světové válce se výroba hudebních nástrojů v Československu začala pomalu obnovovat. V roce 1945 bylo založeno družstvo Amati, přesvědčením výrobců nástrojů z Kraslic, Lubů a Plesné.

1946: Družstvo Cremona
Ve stejné době se asi 40 nástrojařů z Lubů (dříve Schönbachu) rozhodlo spojit své síly a v roce 1946 založili družstvo Cremona, které mělo řídit výrobu v obci zaměřenou na smyčcové nástroje.

O dva roky později se komunistická strana rozhodla zahájit znárodňování a proces byl dokončen v roce 1950. Pouhé čtyři roky po svém vzniku přestalo být družstvo Cremona soukromé. Toho roku byla Cremona a všechny podniky vyrábějící hudební nástroje (stejně jako družstvo Amati) převzaty a přeměněny na národní podniky. Formát nebo modely těchto podniků se skládaly z hlavní továrny a skladu rozdělených na mnoho malých dílen (kabinek) soustředěných uvnitř závodů a několika malých satelitních dílen v blízkých vesnicích v okolí závodů. Existovala snaha shromáždit všechny výrobce blízko sebe a soustředit je do těchto velkých jader. Výrobci z celé země se postupně připojovali k některému z podniků a stěhovali se do těchto měst a obcí.

1958: Vstoupení Cremony do společnosti Amati
V následujících letech se Cremona rozrůstala a podařilo se jí znovu otevřít exportní cesty. Koncem 50. let vyvážela dvě třetiny produkce. Vedle levných linek vyráběli stále vysoce kvalitní ručně vyráběné housle a kytary, čímž si získali zpět část své staré pověsti. Letěli však tak trochu vlastní cestou a velké změny, k nimž došlo v roce 1958, měly v Cremoně hluboký ohlas. Toho roku se šéfové odpovědní za hudební průmysl rozhodli, že se Cremona musí přiblížit zavedenému modelu jedné velké továrny s dělníky blízko sebe. V nepříliš velké budově Cremony bylo zřejmě několik stánků a tolik prodejen rozesetých také po celém areálu Lubů. Vedoucí chtěli více výroby a více industrializovat. A tak byla Cremona začleněna do Amati jako pokus o rozšíření trhu. Situace se zlepšila. Zvýšil se odbyt, projektovaly se nové budovy a služby a Cremona se ještě více rozrostla. Další desetiletí, 60. léta, se však ukázala být zcela jiná, než se očekávalo.

Nejprve došlo v roce 1962 k velkému požáru, který částečně zničil hlavní budovu, takže mnoho stavitelů (hlavně houslařů) muselo být přemístěno a rozptýleno po celých Lubech – do místností, obchodů a podobně -, aby se výroba udržela v chodu. Cremonští stavitelé zdaleka nebyli soustředěni na jednom místě, vlastně byli soustředěni méně než kdykoli předtím. Staří mistři a dělníci veteráni byli staří a postupně odcházeli z činnosti, počet obyvatel Lubů se rázem snížil na polovinu, Schönbacherů padlých za války nebylo málo, mladí neměli o rodinnou práci zvláštní zájem a do Cremony nastupovalo velmi málo učňů, takže po celé desetiletí se počet zaměstnanců Cremony neustále snižoval, výroba klesala, stejně jako kvalita.

Ostatní výrobci
Souběžně s Cremonou experimentoval s elektrickými smyčcovými nástroji závod v Blatné, družstvo Dřevokov, které vedl Josef Růžička. V roce 1954 představili první kytary Resonet. Model Grazioso s masivním tělem byl skutečně prodejně úspěšný. V roce 1958 se Ruzicka a jeho tým přestěhovali do nového velkého závodu v Hradci Králové. V následujícím roce byly uvedeny na trh zcela nové designy a značky Jolana a Neoton. Opět velký úspěch.

V roce 1963 byla celá řada kytar přepracována a kompletně přepracována a byl otevřen nový závod v Krnově. Tyto nové kytary Jolana s moderním aktuálním designem a dobrou konstrukcí měly okamžitý úspěch v celém východním bloku a snadno se prosadily i na západním trhu.

Mezitím byly dobré, ale staromódní konstrukce Cremony ohroženy moderními konstrukcemi Růžička z roku 58 a plně smeteny následujícím úspěchem konstrukcí z roku 63. To vše spolu s mnoha vnitřními problémy a postupným úpadkem v Cremoně způsobilo, že někdejší vlajkový podnik výroby kytar byl degradován na druhořadý podnik vyráběný v Hradci Králové. V Cremoně výroba kytar zanikla ve prospěch houslí a kytary už nikdy nebyly ve své produkci příliš aktuální. Archtopové kytary vyšší třídy prostě zmizely (zřejmě se od nich upustilo v roce 1967) a vyráběly se převážně jen klasické kytary a levnější archtopové kytary.

Jako možný indikátor ekonomické nálady se Bräuer na jaře 1968 přestěhoval do Bubenreuthu, aby se znovu spojil s vyhnanými řemeslníky Schönbacher. Vedl stavbu kytar v Cremoně a byl hlavním uznávaným mistrem v Lubech. Národnostně byl Čech. Zdálo se, že výroba nástrojů v závodě Cremona v Lubech upadá. Výroba kytar byla omezena a ohrožena. Bräuer byl svými královéhradeckými partnery-konkurenty poražen. V Bubenreuthu si Bräuer otevřel dílnu a začal vyrábět klasické kytary pro různé značky.

1965: Další národní konsolidace
V roce 1958 vznikl oborový podnik ČSHN – Československé hudební nástroje, jehož cílem bylo řídit výrobu nástrojů pro celé Československo a v roce 1965 byl závod CREMONA zařazen pod tento nadřízený oborový podnik. Původní podniky byly dceřinými podniky nové mateřské společnosti ČSHN, která měla nové sídlo a závod v Hradci Králové.

1992: Privatizace společnosti Cremona
V roce 1992 se finanční zdraví Cremony zhoršilo v důsledku souběhu několika faktorů, včetně odchodu talentovaných řemeslníků na vlastní pěst. Cremona, ačkoliv byla státním podnikem, požádala o ochranu před úpadkem, což vedlo k restrukturalizaci a privatizaci 1. září 1992 dvěma společníky:

  • Vytvoření společnosti Strunal, složené z klíčových členů vedení Cremony.
  • Musicexportu

Za slábnoucího odbytu v Severní Americe přerušil Sturnal v roce 1997 kontakty se svým dlouholetým jediným zákazníkem, společností Geneva International Corporation ve Wheelingu ve státě Illinois, a založil vlastní dceřinou společnost Strunal America, Inc. Dceřiná společnost sídlí v Mountainside ve státě New Jersey a je jediným dodavatelem mateřské společnosti pro Severní Ameriku.

V roce 2005 byla společnost Strunal restrukturalizována na akciovou společnost a pojmenována Strunal CZ, a.s. Strunal ve své firemní literatuře tvrdil, že je největším výrobcem strunných hudebních nástrojů v Evropě. Název Strunal je odvozen z českého přepisu slov „struna“ („Struna“) a „Luby“.

2016: Změna vlastníka
V průběhu března 2016 se společnost změnila z akciové společnosti na společnost s ručením omezeným a změnila název na současný název Strunal Schönbach. Přiznala tak historii nejen společnosti, ale i regionu.

Od privatizace v 90. letech minulého století vyváží Strunal pod značkou Josef Jan Dvořák (pro smyčcové nástroje) a Strunal nebo Amada (pro kytary).


ČTK 6.8.2020:

Strunal v Lubech definitivně skončil s výrobou nástrojů

Výrobce hudebních nástrojů Strunal Schönbach v Lubech na Chebsku skončila. Firma, která prodávala smyčcové nástroje a kytary do celého světa, se potýkala od přelomu roku s existenčními problémy. I když se jí podařilo najít řešení v podobě reorganizace, pandemie koronaviru a s ní spojený globální pokles prodeje nakonec vedly k vyhlášení konkurzu i k ukončení provozu firmy.

Společnost Strunal Schönbach zastavila ke konci července 2020 svoji výrobu. Stalo se tak paradoxně poté, co vedení firmy zahájilo potřebné kroky k uzdravení podniku, který se potýkal s potížemi již v předchozích letech,

uvedla firma v tiskové zprávě. Strunal zaměstnával v poslední době asi padesátku lidí. Ti dostali ke konci července výpověď. Insolvenční správce požádal o ukončení provozu, protože by snižoval majetkovou podstatu a tím i možnost upokojit pohledávky vůči věřitelům, které jsou skoro za 58 milionů korun.