Obsah webu
Popis ovládání CS1x
Níže je popis ovládání nástroje CS1x sestavený z několika na webu volně přístupných recenzí.
CS1x má 5-ti oktávovou klaviaturu citlivou na rychlost. Vlevo od klaviatury se nacházejí rozměrná kolečka pitch a mod a hned nad nimi kolekce šesti knoflíků pro úpravu zvuku v reálném čase označené Attack, Release, Cutoff, Resonance, Assign 1/Data a Assign 2, plus knoflík hlasitosti a dvě tlačítka označená jako Scene. Malý vlastní LCD displej má doprovodnou sadu šesti černých tlačítek, která slouží k výběru zvuků nebo jejich částí, plus tlačítko Shift a žluté tlačítko Arpeggio. Vedle displeje vpravo je numerická klávesnice, která slouží k výběru a pojmenování patchů a v případě potřeby k zadávání hodnot parametrů při editaci. Nakonec je zde editační matrice: řada 10 malých „kolébkových“ tlačítek, nad nimiž je oblast textových popisků týkajících se editovatelných parametrů v režimu Performance, včetně funkcí arpeggiátoru a efektů. Otočným knoflíkem se vybírá mezi horizontálními řadami parametrů a na parametr, který chcete upravit, se dostanete klepnutím na kolébkový spínač, který je s ním ve vertikální linii. Po výběru parametru změníte jeho hodnotu stejným přepínačem. Hodnoty lze měnit také pomocí knoflíku Assign 1/Data, který při úpravách slouží jako knoflík pro zadávání dat, nebo pomocí numerické klávesnice. Nakonec je zde skupina čtyř tlačítek, která slouží k volbě mezi dvěma provozními režimy CS1x, k ukládání editací a k volbě režimu Utility: zde máte přístup k hlavnímu ladění, nastavujete globální transpozici klaviatury (+/-36 půltónů), vybíráte rychlostní křivku klaviatury, nastavujete MIDI kanály, zapínáte nebo vypínáte lokální nastavení a inicializujete hromadný výpis Performancí na externí paměťové zařízení.
Nelze si nevšimnout zvýšeného okraje na pravé straně předního panelu. Ten je zhruba velikosti jako velmi malý kompaktní sampler a sekvencer Yamaha SU10, který vypadá spíše jako větší kalkulačka. Místo je však vhodné i pro odložení mobilu a nebo tabletu.
Zadní připojení zahrnuje stereofonní výstupní konektory, MIDI In, Out a Thru, sériové rozhraní pro připojení PC/MAC a tři zásuvky pro nožní ovladač. Je zde také výstup pro sluchátka a stereofonní vstup mini-jack: ten umožňuje přimíchat další stereofonní zdroj – např. mp3 pro domácí cvičení.
CS1x má dva provozní režimy: MULTI PLAY a PERFORMANCE. Multi Play je v podstatě GM/XG se 480 vzorkami AWM2 včetně 11 bicích sad, všechny převzaté ze zvukového modulu MU50.Režim Performance má 128 továrních zvuků a dalších 128 uživatelských. Multi Play a Performance lze smíchat i dohromady.
Režim MULTI PLAY
V režimu MULTI PLAY je zdrojem zvuku GM/XG. Pouze na základě tohoto zvukového zdroje byste vůbec nepoznali, že je syntezátor určen pro taneční trh – k dispozici je obvyklá rozsáhlá řada hlasů AWM2, celkem 480, plus 11 bicích sad a tři efektové procesory, nabízející Reverb, Chorus a Variation. Poslední jmenovaný je smíšenou snůškou zpoždění, zkreslení, efektů rotačních reproduktorů a podobně (více informací najdete v rámečku „Typy efektů“). Režim Multi Play uvádí CS1x do chodu jako kontrolér klaviatury i jako multitimbrální zdroj zvuku pro použití se sekvencerem. Hlasy GM/XG naštěstí reagují na úpravy prováděné pomocí sekce pro ovládání v reálném čase na předním panelu. Nabízejí čtyři knoflíky ovládání obálky Attack a Release a filtrů Cutoff a Resonance zvuku. Zbývající dva knoflíky jsou přiřaditelné, ale jsou vyhrazeny pro použití v režimu Performance. V režimu Multi Play nemůžete s hlasy GM/XG dělat o mnoho více. Můžete však měnit nastavení hlasitosti a panoramy a nastavovat úrovně odesílání efektů. Podrobnější úpravy by se musely provádět prostřednictvím MIDI SysEx, stejně jako u většiny syntezátorů GM. Ani v tomto režimu nejsou k dispozici žádné uživatelské paměti pro úpravy.
Režim PERFORMANCE
Co je na tomto nástroji jiné, je jeho sekce PERFORMANCE. Jedná se v podstatě o samostatnou syntezátorovou sekci se 128 tanečně orientovanými presety (řečeno jazykem Yamaha – Performances) a 128 uživatelskými paměťmi pro vaše vlastní Performances – ty jsou plné továrních nastavení, ale lze je přepsat. Tato sekce není skutečně multitimbrální, ačkoli její Performances mohou být složeny až ze čtyř vrstev. „Surový materiál“ pro Performance Layers je obsažen ve 12 bankách po 128 hlasech, což dává dohromady obrovské množství zvuků, které můžete použít k vytváření nových Performancí. V sekci Performance je kladen důraz na to, co byste podle názvu očekávali – výkon v reálném čase. V souladu s pocitem „reálného“ syntezátoru lze syntezátorové zvuky Performance řádně editovat ve stylu přístupu k parametrům z předního panelu CS1x a také upravovat pomocí šesti ovládacích knoflíků v reálném čase; dva přiřaditelné knoflíky, které nefungují v režimu Multi Play, lze v režimu Performance přiřadit k některému z 28 parametrů na knoflík, které sahají od tradičních parametrů syntézy až po tempo arpeggiátoru a cutoff mod wheel.
V režimu Performance se nachází také ARPEGGIATOR. ARP disponuje 30 přednastavenými styly a k dispozici je řada 10 časových podčástí, které mohou zcela změnit charakter patternu. Ovládání má třídílnou strukturu: Type, Tempo, Subdivide. Existuje funkce hold a dokonce i rozdělení arpeggiátoru. Tempo arpeggia lze nastavit v rozmezí 40 až 240bpm nebo taktovat z externího MIDI zařízení. Pro větší flexibilitu je možné rozdělit klaviaturu na střední C tak, aby spodní polovina byla arpeggiována, zatímco horní polovina nikoli, což umožňuje nerušeně hrát akordy nebo melodie. Je to zvláštní, ale arpeggiátory mají atmosféru, kterou jiné, sofistikovanější nástroje pro automatický doprovod postrádají. Arpeggiator nepřenáší svá arpeggia jako jednotlivé noty přes MIDI. Je to v podstatě přehrávací zařízení, a pokud chcete arpeggia jako součást sekvence, musíte nahrát akordy, které chcete arpeggiovat (budete je slyšet arpeggiovat, jako obvykle, zatímco hrajete), a pak nechat arpeggiator pracovat na nahraných akordech při přehrávání. Nelze definovat vlastní arpeggio styly, což je škoda.
SPOLUPRÁCE Multi Play a Performance
Režimy Multi Play a Performance naštěstí mohou u modelu CS1x do jisté míry spolupracovat. V režimu Performance můžete mít 12 GM/XG partů z CS1x (včetně bicích na MIDI kanálu 10), které hrají přes sekvencer jako doprovodná stopa, zatímco vy sólujete a arpeggiujete se sekcí Performance. Naživo by vám to umožnilo mít plně znějící doprovod při zachování určité spontánnosti vystoupení. Ve studiu by nastala stejná situace, ale do sekvenceru byste mohli nahrávat v reálném čase. Pokud jde o zvuky, hlasy GM/XG a režim Performance se více překrývají. Jak již bylo zmíněno, Performance lze vytvářet ze zvuků ve 12 bankách základních hlasů, ale můžete také vytvářet Performance pomocí hlasů GM/XG jako vrstev. Jakmile dostanete požadovaný GM/XG hlas do Performance, můžete na něm využít všechny editační možnosti syntezátoru. Mezi oběma režimy CS1x tedy existují určité vazby, což je z hlediska zvukového potenciálu jen dobře.
Práce v reálném čase
Knoflíky pro editaci v reálném čase umožňují za chodu upravovat základní prvky zvuku – a to včetně zvuků bicích. Tato funkce je okamžitá, praktická a zábavná – a pocitově se blíží ovládacím knoflíkům analogového syntezátoru. Je také dobře implementováno v tom smyslu, že při pohybu knoflíky téměř nedochází k digitálnímu „krokovému“ pohybu: ten se projevuje jen mírně, když pohnete knoflíkem Cutoff s plně zapnutou funkcí Resonance. Změny knoflíků jsou také vysílány přes MIDI, takže je můžete zaznamenat do sekvenceru. Některé zvuky reagují na úpravy v reálném čase lépe než jiné, protože knoflíky nevysílají absolutní hodnoty, ale poskytují kladný nebo záporný posun k aktuální hodnotě parametru – pokud je například Performance již dost rezonanční, budete moci rezonanci pouze ubrat, nikoli přidat. Attack a Release a Filter Cutoff a Resonance, fungují jak na Performance, tak na GM/XG hlasech. Takto upravený Performance můžete uložit pouhým stisknutím tlačítka Store, ale upravené GM/XG hlasy snadno neuložíte – pro ty není žádná paměť. Je to škoda, ale můžete vložit upravený hlas GM/XG do Performance a pak jej uložit do paměti Performance.
SCÉNY
Šikovným doplňkem sekce ovládání v reálném čase CS1x jsou „SCÉNY“. Jedná se o dvě paměti, které ukládají „snímky“ nastavení knoflíků pro Performance. Můžete si uložit dvě různě vyladěné verze Performance a přepínat mezi nimi pro předvídatelné změny barvy, což je velmi užitečné a může to být dobrý způsob, jak se dostat ze „šlamastyky“. Každé tlačítko Scény má doprovodnou LED diodu, která se po stisknutí rozsvítí, a když je vybrána Scéna, knoflíky pro editaci se stanou neaktivními.
EFEKTY
CS1X má vestavěné tři efektové procesory XG FX, které nabízejí 11 reverbů, 11 chorusů a dalších 43 variačních FX, jako jsou zpoždění a Leslie efekty atd.. Efekty Variation jsou plně editovatelné z předního panelu, ale pouze v režimu Performance.
ZVUKY
Zvuky GM/XG v CS1x pocházejí ze zvukového modulu Yamaha MU50. Je to použitelná kolekce, bez skutečných zklamání a s několika vrcholy, včetně krásné harfy a některých žesťových a dřevěných dechových nástrojů, které vynikají nad ostatními.
Nejvíce vás budou zajímat předvolby Performance. Mnoho z nich bylo naprogramováno ze zcela nových vlnových forem s ohledem na taneční trh a je zde dobrý výběr analogově znějících leadů, basů a padů.
ZÁVĚR
Ačkoli CS1x využívá technologie, které jsou již použity v jiných nástrojích Yamaha, celek je rozhodně větší než součet jednotlivých částí. Arpeggiator a ovládací prvky pro editaci v reálném čase jsou velmi zábavné a sekce Performance umožňuje v případě potřeby emulovat analogový syntezátor, přičemž stále můžete mít k dispozici GM/XG podklad.
Ukázky zvuků
Několik ukázek továrních zvuků ve známých skladbách (odkazy na YouTube):
Airwolf – Theme (Lead), Don’t You Want Me (Brass Chords), Jump – Van Halen (Lead), Knight Rider – Theme (Lead), The Terminator – Main Title (Lead)
- CS1x factory demo 2:47
- CS1x MIX 2:08
- Hammond 0:06
- Bass 0:14
- Bass TB-303 0:15
- Arpeggiator - náhodný 0:19
- Synth - delikátní 0:18
- Synth - starý mono 0:17
- Pad - resonant 0:19
- Pad - resonant2 0:17
- Bicí sada 0:22
- Fridge 1:22
- ArpTech 1:50
- KnobTech 1:42
- Carpet 0:17
- Kirmes 0:10
- Bassline 0:12
- Sequenza 0:11
- ObibeSeq 0:11
- CSpace 0:18
- Doves 0:15
- Howler 0:13
- Airy 0:14



